Friday, December 31, 2010

Schermans artikel den 31/12-10 i AB

Det är inte så ofta jag skriver här, gör det bara då något engagerar mig. Jag vill instämma i allt Scherman skriver.Tycker att det var helt nödvändigt, och är glad att
någon från massmedia gjort det. Det är en ypperlig beskrivning av händelseförloppet kring vårt kungahus och demokratins missbruk och förfall. Det förvånar mig i hög grad
att så många svenskar inte tycks inse hela vidden och betydelsen av det som hänt.Inte kan och vill se saningen i vitögat.Eller skilja på fakta och beskyllninar.Det är på så sätt maktmissbruk, lögner,frosseri och lagöverträdelser så ostört kunnat florera hos makteliten under så många år.Det är inte kungaamiljen som egentligen är huvudpersonerna och som behöver skyddas. Det är istället landet Sverige och dess statssckick och dess grundlagar med dess stadfästa demokratibegrepp om jämlikhet och likhet inför lagen. Dessa så grundläggande begrepp har alla kunnat se hur kungahuset och dess medhjälpare hånskrattat åt. Vad för slags representanter för landet är de? Jag hävdar att det är en skymf för landet och att monarkin är en skadlig gammal inrättning som med det snaraste bör avskaffas, om vårt lands demokrati skall anses trovärdig både inom och utom landets gränser. DET INTE MINST FÖR ATT VÅRA UNGDOMAR SKALL FÅ BÄTTRE livsmål att efterstäva än
som nu som så ofta, lyx och rikedom.

No comments: