Wednesday, April 6, 2011

våra bokförlag

Jag har undrat över våra bokförlag ganska länge. På vilka kriterier antar dom manus?
Jag är beläst. Har läst mycket litteratur av alla kvaltéer och gengrer under ett långt liv. Dessutom är jag högutbildad. Jag tror jag kan skilja något så när mellan
bra och dålig litteratur. Jag har forskat och hittat en mycket intressant kvinlig
soc.demokratisk politiker. Hon hade en alldeles egen idé att lyfta de makt-och hjälplösa kvinnorna i samhället i början på förra seklet. Hon steg i graderna till
partisekreterare.Abetade intensiv på att organisera och utbilda svenska kvinnor, gav
precis allt. Men hon råkade vara för tidigt ute. De som hade makten ville absolut
inte dela den med kvinnorna.Men jag är ändå säker på att hon betytt mycket för
samhällsutvecklingen. Jag minns henne själv-eller i varje fall ett uttryck hon
använde som vände sig till flickorna. "Ni ska inte se på karlar som försörjningsinrättningar". Flickor se till att skaffa er yrken och arbete så ni kan
försörja er själva. Då- det var i första halvarn av 1900-talet var det ett nytänkande. Men så har det blivit.

No comments: