Saturday, April 28, 2012

Kan gamla människor aldrig tänka klart?

Jag undrar, eftersom mina inlägg oftast inte tas in eller kommenteras i de stora bladen. Jag har en bred utbildning och har stort intresse av omvärlden, men har blivit mycket skeptisk till tidningsvärlden, så otroligt viktig och och kanske det enda folk läser. Försöker också debattera då något berör mig särskilt. Men jag är pensionär och blir i sommar 88 år. Det anses troligen som ett handicap, trots att det borde vara tvärtom.Jag har alltså inte kvar någon aktiv samhällsfunktion. Har istället tid att studera och fundera över samtiden.Detta borde ge mig något litet kredit.Men Icke. Den erfarenheten delar jag med många andra äldre.Jag oroar mig för världsläget som så många andra, och anser vi är på alldeles fel väg. Få tycks bry sig och göra något åt saken. Så snart någon fråga skall belysas ur någon vinkel i media kallar man på en professor,som skall utreda saken, trots hans djupa men smala kunskaper och trots att det finns massor av andra människor med bredare bättre erfarenheter.Jag har själv universitetskunskaper men vet, att det finns massor av lika goda kunskaper man kan få utanför universiteten. Livet ger till dem som tar emot. Detta gäller särsklt det humanistiska området då det gäller människokunskap. Man har enligt min mening alltför stor respekt för formella studiekunskaper.Fastän det ofta framgår och visas på olika sätt,hur stora brister som finns inom studievärlden.

No comments: